כשליחים על אופנוע, אתם נחשבים לכלי רכב על הכביש. לכן עליכם לציית לכל חוקי התעבורה בישראל.
חוקי התנועה לאופנועים: האחריות שלכם
כרוכבי אופנוע, אתם נחשבים לכלי רכב על הכביש. אותם חוקי תעבורה החלים על כלי רכב מנועיים, חלים גם עליכם. אי-ידיעת החוק אינה מהווה תירוץ, והפרות עלולות להוביל לקנסות ולמצבים מסוכנים.
ציות לכל הרמזורים והתמרורים: אדום פירושו "עצור", ירוק פירושו "סע". זה אולי נשמע בסיסי, אבל בלחץ המשלוחים קל לפספס. שמרו תמיד על ערנות מרבית בצמתים.
רכיבה עם כיוון התנועה: היצמדו לצד הימני של הנתיב ורכבו תמיד עם כיוון התנועה. הימנעו מזגזוג בין נתיבים, אלא אם הוא בטוח ומותר (ראו "נסיעה בין נתיבים" בהמשך).
הפעלת איתות: ציינו בבירור את כוונותיכם באמצעות איתות מראש לפני פנייה או מעבר נתיב.
שליטה רציפה: החזיקו את שתי הידיים על הכידון לשליטה מיטבית, והסירו יד אחת רק לצורך איתות.
נראות היא עיקרון יסוד: אופנועים קטנים יותר מכלי רכב אחרים, ופחות נראים לעיני נהגים אחרים.
הדליקו אורות נסיעה, אפילו בשעות היום.
לבשו בגדים בהירים או אפוד זוהר.
ודאו שהפנסים ומחזירי האור של האופנוע נקיים ופועלים כהלכה.
בלי הסחות דעת: חל איסור מוחלט להשתמש בטלפון נייד או להרכיב אוזניות בזמן הרכיבה. שמרו על ריכוז מלא בכביש ובסביבתכם. אחסנו את הטלפון בבטחה בתיק המשלוחים או על תושבת המיועדת לניווט בלבד.
מודעות בצמתים: צמתים הם אזורים בסיכון גבוה. נהגו בזהירות, צרו קשר עין עם נהגים והתרחקו משטחים מתים, במיוחד ליד רכבים גדולים. כאשר אתם עוצרים ברמזור, מקמו את עצמכם בבירור לפני רכבים אחרים או מאחוריהם.
עקיפה בתוך נתיבים ונתיבי תחבורה ציבורית
בישראל יש כמה חוקים ייחודיים לרוכבי אופנועים שחשוב להכיר:
עקיפה בתוך נתיבים: עקיפה בתוך נתיבים היא בדרך כלל חוקית בישראל. כלומר, אתם יכולים לתמרן בין רכבים בתוך נתיבים כאשר התנועה עומדת או איטית. עם זאת, יש לנהוג בזהירות מרבית:
אין לחתוך בתוך נתיבים במהירויות גבוהות. עקיפה בתוך נתיבים היא הכי בטוחה כשהתנועה צפופה ואתם נעים לאט משמעותית מהרכבים שסביבכם. נסו להימנע מעקיפה בתוך נתיבים כשהתנועה נעה במהירות העולה על 30 קמ"ש.
היו ערים לסביבתכם. ייתכן שנהגים לא יצפו שתהיו שם.
הימנעו מרכבים גדולים: למשאיות ולאוטובוסים יש שטחים מתים משמעותיים.
לעולם אל תרכבו בשולי הכביש; זה לא חוקי.
נתיבי תחבורה ציבורית: רוכבי אופנוע רשאים להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) אם התמרור מציג במפורש סמל של אופנוע.
רכיבה הגנתית: לצפות ולהגיב – גם אם הרכיבה שלכם מושלמת, זו של משתמשי דרך אחרים אולי לא תהיה. אמצו חשיבה של רכיבה הגנתית:
סרקו את השטח בקביעות: העיניים שלכם צריכות להיות בתנועה מתמדת, לסרוק אחר סכנות אפשריות, נהגים מוסחים ושינויים בתנאי הדרך.
צרו מרווח ביטחון: שמרו על מרחק בטוח מהרכבים שלפניכם. הוא נותן לכם זמן להגיב לבלימות פתאומיות או לתמרונים לא צפויים.
היזהרו משטחים מתים: צאו מנקודת ההנחה שנהגים אחרים אינם רואים אתכם. מקמו את עצמכם כך שתהיו גלויים לעין והימנעו מהשתהות בשטחים מתים.
מהמורות ופסולת על הכביש: תנאי הכביש בישראל יכולים להיות מגוונים ומשתנים. היו ערניים למהמורות, לחצץ, לכתמי שמן ולפסולת אחרת שעלולים להיות מסוכנים במיוחד לאופנועים.
תנאי מזג האוויר: התאימו את סגנון הרכיבה שלכם במקרה של מזג אוויר קשה או קיצוני. כבישים רטובים מפחיתים משמעותית את אחיזת הכביש, ורוחות חזקות עלולות להשפיע על היציבות.
נהלו את המהירות שלכם בהתאם
חשוב לנהוג במהירות מותרת שתאפשר לכם להגיב מהר אם נתקלתם בסכנה. האטו והתכוננו לעצור אם זיהיתם סכנה אפשרית. הסכנה יכולה להיות הולך רגל שעומד קרוב לכביש, או מכונית שפונה מולכם בסיבוב. אם אינכם יכולים לראות לפחות חמש שניות קדימה – האטו.
המחויבות שלכם לבטיחות לא מגינה רק עליכם, אלא גם תורמת לסביבה אמינה ובטוחה יותר עבור כולם בכבישים.