מיקום נכון בכביש לאופניים ואופניים חשמליים

שליחים של תן ביס, האופניים או האופניים החשמליים שלכם הם כלי העבודה העיקרי שלכם. רכיבה חכמה היא יותר מסתם ציות לחוקים; היא היכולת לשמור על הבטיחות, להיות גלויים לעין, ולבצע משלוחים בצורה חלקה בערים העמוסות של ישראל.

בכל פעם שאתם יוצאים לדרך, ודאו שאתם:

  • נראים בבירור: כך שנהגים יוכלו להבחין בכם בקלות.

  • שומרים על מרווחים: כך שיש לכם מספיק מקום מסביבכם.

  • צפויים: כך ששאר משתמשי הדרך יבינו את כוונותיכם.

דעו את הכללים: יסודות משפטיים

בישראל, אופניים ואופניים חשמליים נחשבים לכלי רכב, ולכן חוקי התעבורה חלים גם עליכם. כרוכבים למטרות עסקיות, חלות עליכם אחריויות נוספות:

  • עדיפות לשבילי אופניים: אם קיים שביל אופניים, חובה עליכם להשתמש בו. אין לרכוב על מדרכות – הדבר מנוגד לחוק בדרך כלל ומהווה סכנה להולכי הרגל.

  • רכיבה על הכביש (כשאין שביל אופניים): כשאין שביל אופניים, יש לרכוב על הכביש – קרוב ככל הניתן ובבטחה לשוליים או לשפת המדרכה שמימין.

  • נתיבים משותפים: בנתיבים המשותפים להולכי רגל ולרוכבים, זכות הקדימה היא של הולכי הרגל.

  • היו גלויים לעין, שמרו על עצמכם (הציוד שלכם): מאחר שאתם בעבודה, ובכל פעם שחשוך או שהראות לקויה, עליכם ללבוש בגדים בהירים או אפוד זוהר. כמו כן, האופניים שלכם חייבים להיות מצוידים בפנסים תקינים (אור לבן מקדימה, אור אדום מאחור) ובמחזירי אור.

  • בלי הסחות דעת: אין להשתמש בטלפון הנייד או להרכיב אוזניות בזמן הרכיבה.

הבנת המיקום שלכם בנתיב

גם כשרוכבים "קרוב לשפה הימנית", יש מידה מסוימת של גמישות. חשבו על המרחב שלכם בנתיב בשני אופנים:

  • המיקום העיקרי (כמטר אחד משפת המדרכה): בדרך כלל זה המיקום הבטוח ביותר לרכיבה. מיקום זה מרחיק אתכם ממהמורות, שברי זכוכית או סורגי ניקוז הנמצאים ממש בקצה הכביש. הוא גם מספק לכם אזור ביטחון במקרה שדלת של רכב חונה נפתחת בפתאומיות.

  • תפיסת שטח רב יותר בנתיב (כשצריך): לעיתים, מטעמי בטיחות, ייתכן שתצטרכו לנוע מעט שמאלה בתוך הנתיב שלכם. המטרה אינה לחסום את התנועה, אלא להפוך את עצמכם לבולטים יותר וליצור לעצמכם מרחב תמרון גדול יותר, במיוחד ליד רכבים חונים או סכנות בכביש.

תמרונים חכמים: התמקמות נכונה עבור מצבים נפוצים במסלול משלוח

כך תמקמו את עצמכם באופן אסטרטגי במצבים שונים:

  1. רכיבה כללית:

  • בשבילי אופניים: רכבו בקצב קבוע בתוך השביל. היו ערניים לאנשים או לרוכבים אחרים הנכנסים לשביל בפתאומיות.

  • על הכביש (כשאין שביל אופניים): היצמדו למיקום העיקרי שלכם (כמטר אחד משפת המדרכה). מיקום זה שומר עליכם גלויים לעין ועונה על הכלל של היצמדות לימין.

  1. בצמתים:

  • בעצירה: עצרו במרחק מספיק מאחורי הרכב שלפניכם, כך שאתם יכולים לראות את צמיגיו האחוריים נוגעים בכביש. הישארו במיקום העיקרי שלכם, או זוזו מעט שמאלה אם אתם פונים שמאלה או צריכים להיות בולטים יותר. כך יש לכם נתיב מילוט, והתנועה החוֹצה יכולה לראות אתכם בקלות.

  • בפנייה ימינה: התקרבו לצומת כשאתם בחלק הימני הבטוח ביותר של הנתיב או בצד הימני של שביל האופניים. אותתו או סמנו באופן ברור. היזהרו במיוחד מרכבים משמאלכם שעשויים גם הם לפנות ימינה; הם עלולים "לחתוך" אתכם.

  • בפנייה שמאלה: אם אין נתיב ייעודי לפנייה שמאלה לאופניים, תצטרכו לנוע למרכז הנתיב (או לנקודה השמאלית הבטוחה ביותר) המיועד לנסיעה ישר או שמאלה. אותתו באופן ברור והמתינו למרווח בטוח בציר התנועה לפני הפנייה. כך תבטיחו שיראו אתכם ושאתם ממוקמים נכון.

  1. נסיעה אחרי רכבים אחרים:

  • שמרו על מרחק בטוח – מרווח של 2 שניות לפחות. הגדילו את המרחק במזג אוויר גרוע או אם התיק שלכם כבד.

  • נועו מעט הצידה עם האופניים לרוחב הנתיב (זוזו ימינה או שמאלה בתוך הנתיב), כך שתוכלו לראות מעבר לרכב שלפניכם. הדבר עוזר לזהות סכנות בהמשך הדרך. לעולם אל תרכבו בשטח המת של הרכב.

  1. מעבר ליד רכבים חונים או מכשולים:

  • צאו תמיד מנקודת הנחה שדלת הרכב עשויה להיפתח. שמרו על מרחק של מטר אחד לפחות מרכבים חונים. במידת הצורך, זוזו שמאלה לתוך הנתיב כדי ליצור את מרווח הביטחון הזה. כלל זה חל גם לגבי הולכי רגל או אוטובוסים.

  1. התמודדות עם "שטחים מתים":

  • צאו מנקודת הנחה שנהגים אינם רואים אתכם, במיוחד נהגים ברכבים גדולים.

  • אל תישארו בשטח המת של רכב (לרוב ליד הגלגלים האחוריים שלו). אם אינכם יכולים לראות את פני הנהג במראת הצד שלו, סביר להניח שהוא אינו יכול לראות אתכם.

  • בדקו את השטח באמצעות הפניית ראש מהירה (מבט חטוף מעבר לכתף) לפני מעבר נתיב או פנייה.

  1. זיהוי סכנות בדרך:

  • תמיד הביטו על פני השטח של הכביש וחפשו מהמורות, שברי זכוכית, חצץ, חול או כתמי שמן חלקלקים (במיוחד לאחר גשם קל במרכז הנתיבים). תמרנו בצורה בטוחה כדי להימנע מהם.

  • אם אתם נתקלים בפסי רכבת קלה (בערים כמו תל אביב), חצו אותם בזווית קרובה ככל האפשר ל-90 מעלות כדי למנוע מהגלגלים שלכם להיתקע.

שיתוף הפוסט
Author avatar

נכתב על ידי צוות התמיכה לשליחים